Powięziowa joga jin – co to jest?

POWIĘZIOWA JOGA JIN. Powięź to tkanka, która otacza i przenika wszystkie organy, nerwy, kości i mięśnie. Najkrócej mówiąc – jest to nieprzerwana sieć obejmująca całe ciało, od mózgu do małego palca u stopy. Kto doświadczył terapii powięziowej ten wie, że opracowanie części stopy może wpłynąć np. na ból głowy i wszystkie miejsca znajdujące się na linii taśmy powięziowej, która tam właśnie ma początek. Tkanka ta w sposób naturalny – wraz z postępującym wiekiem – ma tendencję do stopniowego wysychania, ściągnięcia i usztywnienia. Do tego dochodzi stres życia codziennego, a także wszelkie traumy i blizny – zarówno emocjonalne jak i fizyczne – które „wchodzą” w powięź wywołując dodatkowe napięcia, przyczyniające się do wystąpienia nierównowagi, a w konsekwencji – dolegliwości, dysfunkcji i chorób.

Joga jin, a w szczególności jej odmiana, zwana powięziową, skupia się na pracy właśnie z systemem powięzi. Istotnym czynnikiem w tej praktyce jest dążenie do rozluźnienia mięśni, po to, żeby dostać się do tego systemu. Jeżeli wiesz, że każde włókno, każda wiązka włókien, każdy mięsień i każda grupa mięśni, na które te wiązki się składają, otoczone są powięzią, rozumiesz, że bez rozluźnienia mięśni nie byłoby to możliwe. Ważny jest też oddech – pomaga w dotarciu do trudnych / spiętych lub odrętwiałych obszarów. Podczas całej sesji zaleca się stosować oddech „oceaniczny”, będący delikatną wersją oddechu ujjayi.

Joga jin określana bywa jako łagodna forma jogi – dlaczego? Po pierwsze – składa się na nią około 30 pozycji, z czego większość to leżące lub siedzące; bezpieczne dla kręgosłupa. Nie ma tu pozycji odwróconych. Po drugie – każda pozycja ma kilka wariantów; wybierasz najlepszy dla siebie. Po trzecie – używa się pomocy i podpórek w takiej ilości, żeby umożliwić rozciąganie w pełnym rozluźnieniu.
Po wejściu w pozycję wystarczy… poddać się sile grawitacji i upływowi czasu – od 3 do 20min.- w zależności od stopnia trudności i poziomu zaawansowania.

W jodze powięziowej pozycje jogi jin przeplatane są elementami autoterapii mięśniowo powięziowej na piłeczkach.
Idealna praktyka zarówno dla osób pragnących obudzić się do ruchu i pogłębić kontakt z ciałem, jak i dla osób intensywnie trenujących style jang – dynamiczne odmiany jogi, sztuki walki, bieganie, pływanie, wspinaczkę itd.

Ważne są dla mnie:

  • RÓWNOWAGA między szacunkiem do własnego ciała i jego ograniczeń a determinacją w stopniowym rozpuszczaniu tych ograniczeń
  • PODDANIE SIĘ pozycji, sile grawitacji i upływającemu czasowi; znalezienie miejsca, w którym nic już nie musisz robić, bo TO się dzieje
  • UWAŻNA OBECNOŚĆ. Bądź tu i teraz; nie daj się porwać myślom – kotwicą jest oddech
  • INTENCJA pomaga połączyć się z wyższym bytem / ideą – wspierając w praktyce
  • UWOLNIENIE emocji, jeśli takie się pojawiają, jest w pracy z powięzią czymś naturalnym
  • PRAWDA – tylko ty wiesz, co czujesz w trakcie praktyki i w poszczególnych pozycjach; nie pozwól by rządziła tobą ambicja i chęć pokazania, że „dasz radę”. Taka postawa w jodze jin pogłębiłaby tylko twój wewnętrzny konflikt.

Dodaj komentarz